Etický kodex Asociace Online Vydavatelů, z.s.

Etický kodex Asociace Online Vydavatelů, z.s.

Etický kodex Asociace online vydavatelů, z.s. je závazný soubor pravidel. Vychází z obecně platných profesních standardů, Evropského aktu o svobodě médií (European Media Freedom Act), dalších platných právních předpisů a „Samoregulačního desatera pro mediální trh ČR“ přijatého aktéry mediálního trhu v České republice. Etický kodex Asociace online vydavatelů, z.s. je základem samoregulace členských subjektů.

Definice termínů

  • Členský subjekt: Vydavatelství (v rámci Evropského aktu o svobodě médií nazývané jako poskytovatel mediální služby), jehož přihláška k přijetí za člena do Asociace online vydavatelů, z.s. byla přijata a schválena, naplňující Stanovy Asociace online vydavatelů, z.s.
  • Uživatel: Osoba využívající možností a obsahu média Členského subjektu Asociace online vydavatelů, z.s.
  • Redaktor: Člen redakce zodpovědný za tvorbu obsahu Členského subjektu Asociace online vydavatelů, z.s.
  • Šéfredaktor: vedoucí redaktor (šéfredaktor) nebo jiná osoba v obdobném postavení

I.
Obecné zásady

  1. Transparentnost: Členský subjekt vhodným způsobem uveřejní identitu svého skutečného majitele a poskytne veřejnosti informace o kontaktu na poskytovatele mediální služby a redakci, včetně identifikace šéfredaktora.
  2. Střet zájmů: Členský subjekt přijme vhodná opatření pro zamezení střetu zájmů a k informování uživatelů o potenciálním střetu zájmů.
  3. Odpovědnost za obsah: Členský subjekt respektuje, že redakční obsah je v kompetenci šéfredaktora, který dbá na dodržování profesních standardů v tvorbě obsahu, včetně dodržení pravidel ohledně střetu zájmů, a to bez ohledu na způsob tvorby obsahu a formu, ve které je zpřístupněn. Šéfredaktor přitom respektuje zájmy členského subjektu na dodržení jím stanovené redakční linie a dodržování právních předpisů.
  4. Personální obsazení redakce: Členský subjekt uznává, že personální obsazení redakce je primárně odpovědností šéfredaktora. Zaměstnávání redaktorů se děje na návrh šéfredaktora nebo na návrh ze strany členského subjektu; proti vůli šéfredaktora se zaměstnávání neuskuteční. Výpovědi redaktorům nebude členský subjekt dávat bez předchozího projednání s šéfredaktorem.
  5. Dodržování etického kodexu: Členský subjekt zajistí, aby redaktoři (vč. šéfredaktora) a podle možností i další zaměstnanci měli možnost skutečně dodržovat etické zásady členského subjektu a zásady odpovědné žurnalistiky. Pokud má členský subjekt vlastní kodex upravující další oblasti či specifika, nesmí být v rozporu s Kodexem Asociace online vydavatelů, z.s. Členský subjekt je povinen dbát dodržování zmíněných zásad na všech platformách, které používá k předávání obsahu směrem k uživatelům.
  6. Zveřejnění kodexu: Členský subjekt vhodným způsobem uveřejní tento kodex (dostačující je proklik na dokument na webu Asociace online vydavatelů, z.s.).
  7. Ochrana osobních údajů: Členský subjekt dodržuje zákony a další předpisy upravující ochranu osobních údajů, zejména sběr souhlasů se zpracováním osobních údajů.

II.
Obsahové zásady

  1. Redakční standardy: Členský subjekt se zavazuje, že bude dodržovat redakční standardy, zejména ověřování informací, nestrannost, nezávislost a poskytování prostoru k vyjádření tam, kde to situace vyžaduje.
  2. Ověřování informací: Informace zveřejňované členským subjektem jsou ověřené (standardně ze dvou nezávislých zdrojů) a co nejpřesnější a nejúplnější. Pokud nebylo možné informace ověřit, musí tuto skutečnost členský subjekt uvést.
  3. Ochrana soukromí: Redakce členského subjektu respektuje soukromí osob, o nichž píše. Zvýšená ochrana soukromí náleží obětem nehod a trestných činů a nezletilým. Výjimkou je veřejný zájem informovat.
  4. Ochrana zdrojů: Členský subjekt respektuje právo na ochranu zdroje informací, přičemž jako subjekt odpovědný ze zákona za obsah zná jeho identitu.
  5. Označení AI obsahu: Členský subjekt se zavazuje transparentně uvádět, například ve svém vlastním etickém kodexu, jakým způsobem v rámci svého obsahu využívá a generativní umělou inteligenci a jak označuje obsah generovaný AI.
  6. Kritický přístup ke zdrojům: Redaktoři zacházejí se zdroji zpráv kriticky.
  7. Rozlišování forem obsahu: Redakce členského subjektu rozlišuje mezi zpravodajským obsahem a názory a komentáři a označuje obsah tak, aby uživatel jednoduše formu poznal.
  8. Závadný obsah: Redakce členského subjektu nevytváří obsah, který vede k nenávisti nebo diskriminaci na základě věku, pohlaví, rasy, barvy pleti, vyznání, právního stavu, postižení, rodinného stavu nebo sexuální orientace osoby. Obsah rovněž nenavádí k porušování zákonů.
  9. Titulky odpovídají obsahu: Obsah členského subjektu používá titulky a další formy poutání, které odpovídají sdělovaným informacím a nejsou zavádějící. Stejné pravidlo platí pro upoutávky na sociálních sítích.
  10. Identifikace autorů: Obsah členského subjektu musí obsahovat jméno či zkratku jejich autora nebo označení redakce, případně původní zdroj. Pokud je uváděná zkratka, musí být v médiu dohledatelné jméno autora vystupujícího pod zkratkou.
  11. Převzatý obsah: Členský subjekt ctí autorské právo, stejně jako pravidla pro využívání obsahu definované v ”Etickém kodexu přebírání a využívání cizího obsahu na internetu Sdružení pro internetový rozvoj.
  12. Označení audiovizuálního obsahu: Redakce u fotografií a audiovizuálního obsahu vždy uvádí autora, resp. držitele licenčních práv. Nezveřejňuje obsah, ke kterému nemá licenční práva.

III.

Reklama

  1. Označení reklamy: Členský subjekt stanoví pravidla zajišťující oddělení redakčního obsahu a obchodních sdělení třetích osob tak, aby je uživatel rozpoznal.
  2. Etika reklamy: Reklama, vyjma programatické reklamy, kterou členský subjekt publikuje ve svých mediálních službách, nesmí uživatele pohoršovat a nesmí odporovat etickému kodexu média, dobrým mravům a platným zákonům. Členský subjekt se řídí aktuálním “Kodexem reklamy Rady pro reklamu.


 

IV.

Obsah třetích stran

  1. Zasahování do obsahu: Pokud členský subjekt povoluje vkládání obsahu třetích stran, dbá na to, aby tento obsah nebyl nezákonný, neporušoval soukromí nebo nebyl v rozporu s odst. II/8 tohoto kodexu. V těchto případech v co nejkratším čase redakce zablokuje jeho zobrazování. Při opakovaných případech může členský subjekt zabránit autorovi ve vkládání dalšího obsahu. Diskusi může členský subjekt dle svého uvážení zrušit.
  2. Pravidla pro správu obsahu: Členský subjekt zveřejňuje na svém webu zásady správy obsahu třetích stran a pravidla, která musí uživatelé dodržovat při publikaci svých komentářů nebo jiného obsahu. Tato pravidla by měla jasně definovat přípustný obsah třetích stran, nakládání s anonymními komentáři.
  3. Mechanismus pro nahlášení: Uživatelé členského subjektu mají dostupný jednoduchý mechanismus pro nahlášení obsahu třetích stran, který uživatelé považují za nezákonný.

V.

Zasahování do činnosti redakce

  1. Nezávislost redakce: Členský subjekt stanoví vnitřní pravidla pro ochranu redakční integrity a ochranu před nepatřičnými politickými a obchodními zájmy.
  2. Řešení sporů: Členský subjekt zajistí interní mechanismus pro řešení sporů mezi redaktory (vč. šéfredaktora) a jinými zaměstnanci členského subjektu.
  3. Neetické úkoly: Členský subjekt neukládá šéfredaktorovi a redaktorům úkoly, které jsou v rozporu s tímto kodexem nebo kodexem daného média stejně jako ty, které jsou v rozporu s jejich svědomím nebo přesvědčením.

VI.

Stížnosti

  1. Oprava chyb: Pokud členský subjekt zveřejnil nepravdivou nebo zavádějící informaci, bez prodlení ji opraví.
  2. Možnost stížností: Členský subjekt má viditelně uveden kontakt pro sdělení stížností. O vyřízení stížnosti členský subjekt informuje dotyčného uživatele.

30.5.2025