Etický kodex Asociace Online Vydavatelů, z.s.
Etický kodex Asociace online vydavatelů, z.s. je závazný soubor pravidel. Vychází z obecně platných profesních standardů, Evropského aktu o svobodě médií (European Media Freedom Act), dalších platných právních předpisů a „Samoregulačního desatera pro mediální trh ČR“ přijatého aktéry mediálního trhu v České republice. Etický kodex Asociace online vydavatelů, z.s. je základem samoregulace členských subjektů.
Definice termínů
- Členský subjekt: Vydavatelství (v rámci Evropského aktu o svobodě médií nazývané jako poskytovatel mediální služby), jehož přihláška k přijetí za člena do Asociace online vydavatelů, z.s. byla přijata a schválena, naplňující Stanovy Asociace online vydavatelů, z.s.
- Uživatel: Osoba využívající možností a obsahu média Členského subjektu Asociace online vydavatelů, z.s.
- Redaktor: Člen redakce zodpovědný za tvorbu obsahu Členského subjektu Asociace online vydavatelů, z.s.
- Šéfredaktor: vedoucí redaktor (šéfredaktor) nebo jiná osoba v obdobném postavení
I.
Obecné zásady
- Transparentnost: Členský subjekt vhodným způsobem uveřejní identitu svého skutečného majitele a poskytne veřejnosti informace o kontaktu na poskytovatele mediální služby a redakci, včetně identifikace šéfredaktora.
- Střet zájmů: Členský subjekt přijme vhodná opatření pro zamezení střetu zájmů a k informování uživatelů o potenciálním střetu zájmů.
- Odpovědnost za obsah: Členský subjekt respektuje, že redakční obsah je v kompetenci šéfredaktora, který dbá na dodržování profesních standardů v tvorbě obsahu, včetně dodržení pravidel ohledně střetu zájmů, a to bez ohledu na způsob tvorby obsahu a formu, ve které je zpřístupněn. Šéfredaktor přitom respektuje zájmy členského subjektu na dodržení jím stanovené redakční linie a dodržování právních předpisů.
- Personální obsazení redakce: Členský subjekt uznává, že personální obsazení redakce je primárně odpovědností šéfredaktora. Zaměstnávání redaktorů se děje na návrh šéfredaktora nebo na návrh ze strany členského subjektu; proti vůli šéfredaktora se zaměstnávání neuskuteční. Výpovědi redaktorům nebude členský subjekt dávat bez předchozího projednání s šéfredaktorem.
- Dodržování etického kodexu: Členský subjekt zajistí, aby redaktoři (vč. šéfredaktora) a podle možností i další zaměstnanci měli možnost skutečně dodržovat etické zásady členského subjektu a zásady odpovědné žurnalistiky. Pokud má členský subjekt vlastní kodex upravující další oblasti či specifika, nesmí být v rozporu s Kodexem Asociace online vydavatelů, z.s. Členský subjekt je povinen dbát dodržování zmíněných zásad na všech platformách, které používá k předávání obsahu směrem k uživatelům.
- Zveřejnění kodexu: Členský subjekt vhodným způsobem uveřejní tento kodex (dostačující je proklik na dokument na webu Asociace online vydavatelů, z.s.).
- Ochrana osobních údajů: Členský subjekt dodržuje zákony a další předpisy upravující ochranu osobních údajů, zejména sběr souhlasů se zpracováním osobních údajů.
II.
Obsahové zásady
- Redakční standardy: Členský subjekt se zavazuje, že bude dodržovat redakční standardy, zejména ověřování informací, nestrannost, nezávislost a poskytování prostoru k vyjádření tam, kde to situace vyžaduje.
- Ověřování informací: Informace zveřejňované členským subjektem jsou ověřené (standardně ze dvou nezávislých zdrojů) a co nejpřesnější a nejúplnější. Pokud nebylo možné informace ověřit, musí tuto skutečnost členský subjekt uvést.
- Ochrana soukromí: Redakce členského subjektu respektuje soukromí osob, o nichž píše. Zvýšená ochrana soukromí náleží obětem nehod a trestných činů a nezletilým. Výjimkou je veřejný zájem informovat.
- Ochrana zdrojů: Členský subjekt respektuje právo na ochranu zdroje informací, přičemž jako subjekt odpovědný ze zákona za obsah zná jeho identitu.
- Označení AI obsahu: Členský subjekt se zavazuje transparentně uvádět, například ve svém vlastním etickém kodexu, jakým způsobem v rámci svého obsahu využívá a generativní umělou inteligenci a jak označuje obsah generovaný AI.
- Kritický přístup ke zdrojům: Redaktoři zacházejí se zdroji zpráv kriticky.
- Rozlišování forem obsahu: Redakce členského subjektu rozlišuje mezi zpravodajským obsahem a názory a komentáři a označuje obsah tak, aby uživatel jednoduše formu poznal.
- Závadný obsah: Redakce členského subjektu nevytváří obsah, který vede k nenávisti nebo diskriminaci na základě věku, pohlaví, rasy, barvy pleti, vyznání, právního stavu, postižení, rodinného stavu nebo sexuální orientace osoby. Obsah rovněž nenavádí k porušování zákonů.
- Titulky odpovídají obsahu: Obsah členského subjektu používá titulky a další formy poutání, které odpovídají sdělovaným informacím a nejsou zavádějící. Stejné pravidlo platí pro upoutávky na sociálních sítích.
- Identifikace autorů: Obsah členského subjektu musí obsahovat jméno či zkratku jejich autora nebo označení redakce, případně původní zdroj. Pokud je uváděná zkratka, musí být v médiu dohledatelné jméno autora vystupujícího pod zkratkou.
- Převzatý obsah: Členský subjekt ctí autorské právo, stejně jako pravidla pro využívání obsahu definované v ”Etickém kodexu přebírání a využívání cizího obsahu na internetu Sdružení pro internetový rozvoj.“
- Označení audiovizuálního obsahu: Redakce u fotografií a audiovizuálního obsahu vždy uvádí autora, resp. držitele licenčních práv. Nezveřejňuje obsah, ke kterému nemá licenční práva.
III.
Reklama
- Označení reklamy: Členský subjekt stanoví pravidla zajišťující oddělení redakčního obsahu a obchodních sdělení třetích osob tak, aby je uživatel rozpoznal.
- Etika reklamy: Reklama, vyjma programatické reklamy, kterou členský subjekt publikuje ve svých mediálních službách, nesmí uživatele pohoršovat a nesmí odporovat etickému kodexu média, dobrým mravům a platným zákonům. Členský subjekt se řídí aktuálním “Kodexem reklamy Rady pro reklamu.”
IV.
Obsah třetích stran
- Zasahování do obsahu: Pokud členský subjekt povoluje vkládání obsahu třetích stran, dbá na to, aby tento obsah nebyl nezákonný, neporušoval soukromí nebo nebyl v rozporu s odst. II/8 tohoto kodexu. V těchto případech v co nejkratším čase redakce zablokuje jeho zobrazování. Při opakovaných případech může členský subjekt zabránit autorovi ve vkládání dalšího obsahu. Diskusi může členský subjekt dle svého uvážení zrušit.
- Pravidla pro správu obsahu: Členský subjekt zveřejňuje na svém webu zásady správy obsahu třetích stran a pravidla, která musí uživatelé dodržovat při publikaci svých komentářů nebo jiného obsahu. Tato pravidla by měla jasně definovat přípustný obsah třetích stran, nakládání s anonymními komentáři.
- Mechanismus pro nahlášení: Uživatelé členského subjektu mají dostupný jednoduchý mechanismus pro nahlášení obsahu třetích stran, který uživatelé považují za nezákonný.
V.
Zasahování do činnosti redakce
- Nezávislost redakce: Členský subjekt stanoví vnitřní pravidla pro ochranu redakční integrity a ochranu před nepatřičnými politickými a obchodními zájmy.
- Řešení sporů: Členský subjekt zajistí interní mechanismus pro řešení sporů mezi redaktory (vč. šéfredaktora) a jinými zaměstnanci členského subjektu.
- Neetické úkoly: Členský subjekt neukládá šéfredaktorovi a redaktorům úkoly, které jsou v rozporu s tímto kodexem nebo kodexem daného média stejně jako ty, které jsou v rozporu s jejich svědomím nebo přesvědčením.
VI.
Stížnosti
- Oprava chyb: Pokud členský subjekt zveřejnil nepravdivou nebo zavádějící informaci, bez prodlení ji opraví.
- Možnost stížností: Členský subjekt má viditelně uveden kontakt pro sdělení stížností. O vyřízení stížnosti členský subjekt informuje dotyčného uživatele.
30.5.2025